Kalendarz

 

Odwiedziło nas
Dzisiaj: 3Wszystkie: 13067
 

"Job Shadowin " w niemieckiej szkole

Koniec roku to dla  wszystkich nauczycieli czas wytężonej pracy.  Jednak kilkoro z nich znalazło czas aby odwiedzić szkołę w Spantekow w Meklemburgii- Przednie Pomorze. Uczestnikami projektowego działania byli: P. Dyrektor Wiesław Tranbowicz, P. Dyrektor Katarzyna Wojciechowska, oraz nauczyciele: Monika Kęsy, Elżbieta Cichoń, Agnieszka Pawlak – Gieniusz, Joanna Wieczorek, Anita Prengel i Mirosław Szeligowski.

Przez 3 dni mieli możliwość przyglądania się pracy niemieckich nauczycieli i czerpania  z doświadczeń pedagogów zza naszej zachodniej granicy.

Angielski zwrot  “job shadowing” oznacza nic innego jak tylko przyglądanie się pracy innych, w celu zdobycia nowych doświadczeń czy umiejętności.  Nauczyciele ze Szkoły Podstawowej im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Bornem Sulinowie implementują projekt “TIK? Tak! Szkoł@ przyszłości”  i odnowili kontakty z nauczycielami oraz  dyrekcją  z Johann Christoph-Adelung Schule  w Spantekow.

Między 16 a 18 maja nasi pedagodzy hospitowali zajęcia zarówno w klasach młodszych jak i starszych. Mieli możliwość  uczestniczyć w zajęciach językowych, matematyce  czy informatyce,  ale również- co było dla nich szczególnie interesujące- w zajęciach praktycznych nauczania gotowania,  stolarki czy kryminalistyki.

 Trzeba przyznać, że nasi gospodarze przygotowali się do tego perfekcyjnie - dobrali odpowiednią kadrę,  zapewnili wsparcie merytoryczne i techniczne, pokazali zarówno pozytywy jak i negatywy własnej pracy. Borneńscy nauczyciele  mieli możliwość przedyskutowanie wszystkiego co widzieli na bieżąco z nauczycielami prowadzącymi lekcje, uzyskali odpowiedzi na wszystkie swoje pytania,  poznali formy i metody pracy niemieckiej kadry. Dzielili się również własnymi doświadczeniami,  wynikającymi z wieloletniej wiedzy i umiejętności. Kilkugodzinne zajęcia w szkole kończyły się każdorazowo mniej formalnymi spotkaniami z zaprzyjaźnionymi nauczycielami- polska kadra miała możliwość poznania lokalnej historii i tradycji. Odwiedzili lokalne muzeum narodowe, zwiedzili starówki Anklam i w Greifswaldzie, poznali urokliwe zakątki natury nad rzeką Peene.

Ten rodzaj mobilności zdecydowanie sprzyja rozwojowi różnorodnych kompetencji i wpisuje się w ramy tak potrzebnego obecnie “uczenia się przez całe życie”. Pokazuje, że możemy zdobywać nowe doświadczenia w sposób atrakcyjny dla beneficjentów, a jednocześnie nie obciążający dla instytucji wysyłającej. Jesteśmy przekonani, że dzięki wizycie w Anklam nasi nauczyciele zdobyli kompetencje, wiedzę i umiejętności, które pozwolą im wzbogacić warsztat pracy, a co za tym idzie  jeszcze bardziej polepszyć jakość kształcenia w naszej szkole.  

 

Agnieszka Pawlak-Gieniusz

 

Działanie Job Shadowing jest realizacją szkolnego projektu nr 2019-1-PL01-KA101-062678 finansowanego z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Kwota dofinansowania: 43.436 Euro.